tisdag 3 juni 2014

Återbruksarbete av Alexander Serrano, stol

Alexander Serranos stol av återvunnet material

Idé, planering och design
Jag fick idén när jag såg att min pappa hade sågat ner staketet i vår trädgård. Vi använde inte stolparna eller nätet till någonting så jag bestämde mig för att göra någonting av dem och det blev en stol. 

Jag började planera genom att rita upp skisser på hur stolen kunde se ut. Efter hand blev det en stolskiss som jag hade ändrat lite på några gånger och stolen verkade vara hållbar och stabil.

Arbetsgång
Jag började med att räkna på ungefär hur stor varje del av stolen skulle vara sen började jag såga ut tillräckligt stora plankor till sitsen. Jag limmade ihop två plankor på varandra så att de blev dubbelt så tjocka och sen limmade jag ihop alltihop så att sitsen blev kvadratisk. Efter det sågade jag av stolparna enligt måtten, vilket tog ett tag. Sen så borrade jag flera små hål med borrmaskinen där stolparna (stolbenen) senare skulle sitta, det gjorde jag i varje hörna av sitsen. Efter det slipade, filade och knackade jag bort det träet som var mellan varje borrhål, så att jag kunde få i stolparna. Efter det borrade jag hål i sitsen ifrån sidan och sen borrade jag hål i benen så att de skulle passa. Jag slog i metallpinnar i hålen, genom benen och genom träet bakom benen, så att benen satt fast och sen sågade jag av pinnarna. Detta gjorde jag på varje ben. Efter det borrade jag hål i ryggstödet på sidan och satte fast två träbitar som ryggstöd och knackade i metallpinnar i hålen som jag borrat. Efter det var stolen äntligen klar.

Reflektion
Jag tycker att jag har jobbat bra med mitt arbete. Det har varit svårt under vissa delar men jag har ändå fortsatt jobba. Jag är nöjd och stolt över mitt arbete även fast det tog lång tid att göra. Jag har löst många problem själv och tänkt själv först innan jag bett Jens om hjälp. 

Jag har lärt mig att det är svårt att jobba med trä och metall samtidigt. En sak som jag kunde ha gjort bättre är att i slutet av arbetet när jag stötte på ett problem tog det längre tid att lösa det för jag ville inte gör fel när jag jobbat med stolen så länge. Ibland drog det ut på tiden lite för mycket. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar