tisdag 25 februari 2014

Planering + labbrapport: Att tillverka en kikare

Planering: Att tillverka en kikare

Inledning:
Du ska göra en kikare. En kikare förstorar föremål som finns längre bort. En kikare består av olika delar, ett okular (linsen närmast ögat) , ett objektiv (linsen längst ifrån ögat) och ibland ett prisma. Den här kikaren som du ska göra har inget prisma, det är en teaterkikare. En teaterkikare kan förstora föremål så att de blir upp till fyra gånger så stora.

Material:
1 optisk bänk
1 30+ lins
1 -15 lins
2 muffar

Gör så här:
  1. Sätt -15 linsen i en muff på 0 på den optiska bänken.
  2. Sätt 30+ linsen i en muff på 17 på den optiska bänken.
  3. Kolla igenom -15 linsen med texten vänd mot dig.
  4. Vad händer? 
  5. Vad händer om du ändrar avståndet mellan de två linserna?



Labbrapport

Inledning: Du ska göra en kikare. En kikare förstorar föremål som finns längre bort. En kikare består av olika delar, ett okular, ett objektiv och ibland ett prisma. Den här kikaren som du ska göra har inget prisma, det är en teaterkikare. En teaterkikare kan förstora föremål så att de blir upp till fyra gånger så stora.

Syfte: Syftet med laborationen är att förstå hur en kikare fungerar och lära sig hur man tillverkar en kikare.

Hypotes: - 

Material: En optisk bänk, en +30 lins, en -15 lins och två muffar.

Utförande:
1. Jag tog fram den optiska bänken och satte fast två muffar på 0 och på 15.
2. Jag satte fast -15 linsen i muffen som satt på 0 och sen satte jag +30 linsen i muffen som satt på 15 på den optiska bänken.
3. Jag kollade igenom -15 linsen på olika föremål som var olika långt ifrån kikaren.
4. Jag testade att se vad som hände när jag flyttade linserna närmare och längre ifrån varandra.

Resultat: Det blev en skarp, förstorad bild när jag kollade igenom kikaren. När jag flyttade linserna längre ifrån varandra blev bilden större men suddigare. När jag flyttade de närmare varandra blev bilden skarpare men mindre, jag kunde se saker längre ifrån kikaren skarpt. När de var längre ifrån varandra kunde jag bara se skarpt på de sakerna som var närmare kikaren. 


Slutsats: När man kollar igenom en kikare bli föremålet större. Man kan ändra hur bra man kan se föremål med en kikare genom att ändra avståndet mellan okularet och objektivet. Bilden kan bli olika skarp och olika stor. 

1 kommentar:

  1. Det är en bra skriven labbrapport, bra beskrivet, så att man som läsare förstå exakt hur allting hänger ihop. Ditt resultat förklarar allting, och slutsatsen sammanfattar allting på ett bra sätt. Det finns ingenting som jag egentligen känner att du kan ändra på, men kanske en längre slutsats hade varit kul. Att du sammanfattar allting, t ex hur man gör bilden skarp/större/mindre och inte bara att det kan bli det. Jag tror att labbrapporten hade kunnat användas för vilken klass som helst [på högstadiet] för att den är förklarad lätt och ger fortfarande utmaningar. Nice jobbat! :D /Sonja

    SvaraRadera