måndag 13 april 2015

Dumpad, hattar och ord

Vit hatt: Per Brinkemo har skrev boken 2004. 

Gul hatt: Det är en intressant historia. Lärorikt.

Svart hatt: Fyrkantigt skriven. Hade kunnat vara lite mer underhållande. 

Röd hatt: När Ahmed gick för att hämta sitt järnrör som han lämnat i gräset bakom ett plank bakom skolan och han inte hittade det. Efteråt kände han sig lättade över att han inte hittade röret, han undrade vad han hade gjort om han hittat det. Hade han skadat eller dödat sin kompis Daniel? Vi kände igen oss därför att hjärnan kopplas bort när man är arg. Allting svartnar. Efteråt ångrar man sig och är glad över att man inte gjorde någonting dumt. 

Grön hatt: Ahmed är snabb som blixten. Modig som ett lejon. Ilsken som ett bi (när han blir arg). Rädd som en jagad gris. Envis som en lax. 

Blå hatt: Svenskt: Somaliskt: De slår sina barn. De håller hårt på sin religion, kultur och tradition. Olika syn på man, kvinnor, äldre och yngre. 

Permanent: För alltid.
Transithallen: Den hallen i en flygplats där man väntar på sitt nästa flyg.
Sparsmakad: Enformigt, det sticker inte ut.
Abrupt: Tvärt, plötsligt.
Misströsta: Ge upp hoppet.
Måfå: På slump, man höftar till.
Avfärdande: Avvisande, man stöter bort.
De otrogna: De som inte följer regler lagar (inom religion)
Härkomst: Bakgrund, etnicitet, påbrå.
Vibrerande: Små, mer intensiva skakningar.

I trans: I hypnos. Man är borta, i en annan värld. 

fredag 27 mars 2015

HKK - Matlagningsprovshäfte och affisch




Köttbullar, fullkornspasta med tomatsås och sallad - utvärdering

Miljö
Alla grönsaker och frukter förutom tomaterna odlas vid denna tiden på året. Jag har alltså var frukt och grönt efter säsong. Köttet, frukterna och grönsakerna är inte närodlade men de skulle vara det egentligen, våran lärare köpte maten. Äpplena kan vara svenska och det är bra att välja denna tiden på året. I min maträtt används några grönsaker som odlas energisnålt, de odlas utomhus. Jag har inte valt potatis till min maträtt, potatis är miljövänligare. Jag använder olivolja istället för smör för smör påverkar miljön mer. Det är naturbeteskött och det är bättre för miljön och innehåller också mer mineraler och vitaminer. Jag äter upp all maten och slänger ingenting, ingen mat går till spillo. Jag lagar maten energisnålt och använder eftervärme. Jag dricker kranvatten för det är billigare och miljövänligare, vattnet har inte körts i lastbilar långa sträckor. Det släpps heller inte ut någon plats. Jag sorterar soporna och väljer kompost. Det hade varit bättre om varorna hade varit miljömärkta. Jag sparar på vatten när jag diskar och sparar också på diskmedel. Jag använder så få plattor på spisen som jag kan. Det sparar energi. Jag kokar mina livsmedel med lock för det drar fem gånger så mycket energi att koka utan.

Hälsa
Jag har med alla delar i matcirkeln i min måltid. Jag har följt tallriksmodellen (kött 20%, pasta 40%, sallad 40%). Jag har valt fullkornspasta för det är nyttigare än vanlig pasta. Den innehåller mer fibrer. Jag hade kunnat ha dressing till min sallad men jag har redan kryddor i köttbullarna och olja i stekningen. Jag har lite omättat fett i och med att jag har olja. Det hade varit bättre att äta lågkolesterol proteiner. Jag hade kunnat ha citron i mitt vatten för att få i mig mer vitamin C. Jag har naturbeteskött som innehåller mer mineraler och vitaminer. Jag har ägg till och det är bra för det är billigt för sitt näringsinnehåll, det gör mycket näring. Jag kokar min pasta och det är ett hälsosamt tillagningssätt. Köttbullarna steks dock i stekpannan. Jag har inga linser eller bönor i min maträtt, det hade varit bra att ha. Jag har inga transfetter eftersom jag har inga fasta fetter. Jag har några hältematvaror i min maträtt, de är näringsrika. Jag har undvikit sånt som jag inte tål, jag är inte allergisk mot något. Jag har undvikit gamla livsmedel. Jag har valt hälsosamma livsmedel som inte innehåller mycket salt eller socker. Jag har inga livsmedel som är mögliga. Jag sköljer frukter och grönsaker noga. De yttersta bladen på salladshuvudet är borttagna. Jag äter inga konserver från söndriga burkar. Jag har bytt till flytande olja. Jag har valt fullkornspasta istället för vanlig pasta. Jag har fått med de flesta mineralerna och vitaminerna. Jag har med de sju regnbågsfärgerna. 

Ekonomisk
Jag har hållit budgeten med lite mindre än en krona. Jag har valt väldigt många frukter och grönsaker som passar för årstiden, de är mycket billigare. Jag dricker vanliga kranvatten. Det är billigare än vatten på flaska och det har inte heller körts många sträckor. Det hade varit bättre om jag hade odlat mina egna kryddor. Jag har valt de absolut billigaste alternativen för livsmedlen. Om jag hade köpt matvarorna hade jag försökt köpa de med förmånspris. Jag har inte köpt mer än jag behöver och jag äter upp all mat. Jag sparar energi vid matlagning, tvätt och disk. Jag använder eftervärme när jag steker och kokar. Jag använder de varma plattorna när jag lagar flera saker samtidigt. Jag kan använda vattenkokare. Jag kokar mina livsmedel med lock för det drar fem gånger så mycket energi att koka utan. Jag äter upp all min mat, då sparar jag jämfört med om jag skulle slänga matrester. Om det hade blivit matrester av maten hade använt de till en ny maträtt.



Hemkunskapsaffisch



fredag 13 mars 2015

Tinnitus

  1. Man tror att skadade hårceller skickar falska signaler till hjärnan som uppfattar de som ett ljud som inte finns. 
  2. Olika personer beskriver ljudet av tinnitus på olika sätt. Det brukar vara ett högfrekventa ljud, alltså ljusa och pipiga. 
  3. Man kan uppfatta vissa ljud som plågsamma (t. ex en diskmaskin). Man kan också förlora förmågan att urskilja vissa ljud såsom ord, tal, bakgrundsmusik, toner och tal när det finns ljud i bakgrunden.
  4. Man kan få tinnitus om man utsätts för starka ljud under en längre period, om man blir utsatt för en ljudbang (alltså ett väldigt starkt ljud som inte pågår lika länge t. ex vid en konsert). Man kan även få tinnitus vid låga volymer. Om hörselorganen inte får vila slits de ut och man kan då få tinnitus. 
  5. Vissa läkemedel kan förvärra ens tinnitus. Stress kan orsaka tinnitus. Kaffe och andra koffeindrycker kan förvärra ens tinnitus. Stress i käka, axlar eller nacke kan orsaka tinnitus, det kan även slag mot nacken och öronen göra. Alkohol stänger av dina sinnen men dagen efter blir det värre. Först känns det alltså som att tinnitusen försvinner men dagen efter blir den värre. När man är trött hör man tinnitus bättre. Vissa sjukdomar kan förvärra tinnitus. 
  6. Om jag skulle gå på en konsert skulle jag använda musikproppar för de dämpar ljudet men gör ändå så att man kan höra musiken. Om jag vore på ett bullrigt arbete skulle jag ta hörselkåpor för de skyddar väldigt bra. Jag behöver inte höra vad andra säger och hörselkåpor är just det de använder på industrier och på byggen.
  7. dB står för decibel. 
  8. Om ljudstyrkan dubblas betyder det är den ökat med ca 3 dB.
  9. Enligt lag är man skyddad mot för höga ljud på sin arbetsplats. Ljud över 85 dB kan vara skadligt för ett friskt öra. Om ljudstyrkan fördubblas ökar bara decibeltalet med 3. Alla har olika tåliga öron (glasöron och stenöron) men man kan inte säga vem som har vad.
  10. Nej, alla starka ljud är lika farliga. Det spelar ingen roll om det är ett ljud som man tycker om eller inte.
  11. Stå aldrig framför en högtalaren. Om man har en replokal bör man se över den och skaffa ljuddämpande material, kala betongväggar är inte bra för då får man lättare tinnitus. Om man spelar själv kan man ibland välja att spela akustiskt, även med en elgitarr (det kallas att man torrepar). Använd hörselskydd. Dra aldrig ut en öronpropp under en konsert eller när man spelar för då får örat en ljudchock. Fråga andra vad de tycker om ljudnivån, det är viktigt att ta hand om varandra också. 


fredag 27 februari 2015

Minnesanteckningar - IRL

1. Inte riktigt tillräckligt mycket ansvar. Om Elias inte vill snacka så borde pappan låta honom vara. Kontakta någon annan som kan prata med Elias. Göra hemmet tryggt så han har en trygg plats att komma till. 
2. Rektorn på kontoret. Bildläraren som inte bryr sig. Pappan och lillebrodern.  
3. han är en tyst person som stänger in sig. De vuxna har svikit honom innan, varför skulle de göra det nu? ”ingen bryr sig ändå”. 
4. Ha ett möte med föräldrarna. Att de vuxna bör bry sig, och stoppa folk som mobbar. Vara mer känsliga runt Elias så han inte blir mer utsatt. Prata med de andra i klassen. 
5. Nej, man kan inte hindra folk från att göra det i verkliga livet. Vi i vår ålder borde kunna skilja på film och verklighet. 
6. Man ska markera att det inte är okej att någon behandlar en dåligt, men man behöver inte slåss. Man kan hämnas på ett sätt som inte skadar någon fysiskt eller psykist, utan t ex bara berätta sanningen. 
7. Nej, det är redan två mot en, så det var inte självförsvar. Det är inte okej att droga någon heller. 
8. Deras plan var bra, de visade hur det faktiskt går. Och mobbarna har redan kommit undan med så mycket. 
9. För att hämnas, och visa folk hur det går. Och få folk att notera, reagera. Han såg ingen annan utväg och kände som att ingen brydde sig.

onsdag 25 februari 2015

Om nätmobbning

Tidningsartikeln

1. Jag tycker att metoden att spärra sidor på internet är en bra metod på skolor. Eleverna ska inte vara ute på vissa sidor på skoltid så det finns ingen anledning att ge de ett alternativ att vara där. Dock kan ett problem vara att de inte kan vara på sidorna på rasterna då det är okej att surfa.
2. Artikeln har en titel, en brödtext, en ingress, mellanrubriker och bilder bara för att nämna några.
3. Ge inte ut personlig information. Lägg inte ut bilder på dig själv. Lita inte på någon som du inte säkert vet vem det är. Var snäll mot de du kommer i kontakt med på nätet. Gå inte in på sidor som du inte vet vad de är för något.

Reportaget

1. Man borde informera mer och tidigare i skolor om vad nätmobbning är och vad det gör med folk. Man ska tidigt fastställa att det inte är okej och vart barnen ska vända sig om de blivit utsatta. Det är svårt att ha en kontrollant på nätet jämfört med t.ex. att ha en lärare ute på skolgården som vakar över barnen. Jag tror att det är bland annat därför nätmobbning sker så ofta, det är så enkelt att göra. Man kan även informera föräldrar och uppmana dem att hålla koll på vilka sidor deras barn är inne på och vad de gör där.
2. Reportaget har en rubrik, ingress, brödtext och en bild. Det finns även en faktaruta vid sidan om texten som ger oss lite siffror om nätmobbning vid olika åldrar. När jag läser texten får jag inte en känsla av att jag befinner mig på plats, de brukar man annars få när man läser ett reportage. Reportaget går på djupet i ett ämne, ämnet är i det här fallet nätmobbning bland 10-åringar. Jag tycker inte att den här texten var ett typiskt reportage, den saknar en miljöbeskrivning och journalisten har inte gjort texten så "levande", jag känner inte att jag är på plats.
3. Reportaget handlar om nätmobbning bland 10-åringar. En sjättedel av alla 10-åringar i Sverige blir utsatta för nätmobbning. De som är mest utsatta är flickor och de som har en negativ syn på sitt utseende. En psykologiprofessor delar med sig av informationen från en undersökning om ämnet. I reportaget får man information om varför nätmobbning är dåligt och vad det gör med barn. Att vara på internet har blivit vanligare bland små barn. Buskapet i reportaget är att nätmobbning är dåligt och att vi borde bli bättre på att stoppa det.

fredag 6 februari 2015

Labbrapport - Uppkomst av ljus/ ljusspektrum

Uppgift: 
Hur uppkommer ljus?
Varför ger olika ämnen olika spektrum?
Varför uppkommer olika typer av spektrum (linje-, band- och kontinuerligt spektrum)?
Vad används detta till?

Hypotes
Ljus är fotoner, små ljuspaket. Olika spektrum är antagligen därför att ämnena innehåller olika saker, de har olika egenskaper, kanske beroende på antalet elektroner i atomen. De olika spektrumen kan användas till olika saker, t. ex. för att få olika ljus (kanske olika färger).

Material:
lysrör med olika sorters gaser, glödlampa, högspänningskälla, stativ, spektroskop, färgpennor

Utförande:
1. Använd ett spektroskop och titta på en glödlampa. Rita av spektrumet. Gör likadant med ett lysrör. Jämför utseendet på dem. Vad kan det vara som är orsaken?
2. Titta på lysrören med olika sorters gaser och rita av dess spektrum. Varför blir de olika?
3. Avgör vilken gas det hemliga röret innehåller!

Resultat:  


























Slutsats: 
I min hypotes kunde jag inte svara på så många av frågorna, jag hade inte så bra koll på detta. Jag visste vad ljus var och jag var inne och nosade på varför ämnen ger ifrån sig olika spektrum men kunde inte riktigt svara på frågan. Olika spektrum kan användas till olika saker, som jag skrev i hypotesen, man kan få fram olika färger på ljuset. Man kan även använda olika spektrum till andra saker (mer senare).

Ljus uppkommer när en atom blir tillförd extra energi. När det får det kan elektronerna i atomen hoppa till ett skal längre bort ifrån kärnan. När elektronerna inte är i sitt ursprungliga skal vill de tillbaka till det ursprungliga och hoppar då tillbaka, de vill alltid vara i sitt ursprungliga skal. När de hoppar förvandlas deras energi till ljus, de sänder ut ljus. Beroende på hur många skal de hoppar över sänder de ifrån sig olika ljus, UV-strålning, synligt ljus eller infrarött ljus. 

Olika ämnen ger olika spektrum därför att de har olika många elektroner. Olika långa hopp ger olika färger. Eftersom ett ämne har ett bestämt antal elektroner är bara vissa färger möjliga. Varje ämne har sina egna färger, sitt eget spektrum, det varierar inte. 

De olika typerna av spektrum uppkommer beroende på vilket ämne det är. En atom har ett linjespektrum för den har vissa banor som elektronerna hoppar till och från vilket gör att vi ser bara vissa färger. En gas där atomerna bildad molekyler har elektronerna mer frihet, det vi ser är inte linjer längre utan mer som band. I en glödande metall har elektronerna full frihet att röra sig, då ser vi ett kontinuerligt spektrum, elektronerna har inga bestämda banor att hoppa ifrån, elektronerna är inte begränsade. 

Olika spektrum kan användas till att få fram olika färger (lampor som lyser i olika färger som en dekoration). Man kan också skapa en laser (Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation). I en laser finns helium och neon. Man ger energi till gaserna så att elektronerna går ut i en yttre bana. Sedan gör man så att elektronerna faller ner till exakt samma skal exakt samtidigt. På så vis får man en mer koncentrerad stråle som når mycket längre och har en färg. Ljuset får en exakt våglängd och svänger i takt.

Felkällor:
Det kan vara fel på spektroskopet som gör att man inte riktigt ser spektrumet eller att alla inte ser det likadant. Det gäller att hitta rätt spänning när man förser röret med energi, annars lyser inte gasen. Det kan även vara svårt att rita av spektrumen exakt om man bara tittat en gång, det går inte att rita och titta samtidigt. 

Förbättringar:
Det är svårt att fixa dåliga spektroskop (särskilt att veta om det som man ser är rätt), man får se om det man använder fungerar och sedan jämföra om de andra har sett samma sak. Man måste kolla upp vilken spänning som behövs för varje gas så att det blir smidigare att få den att lysa och fungera. Man hade kanske kunnat ha en som kollade igenom spektroskopet och en som ritade för att ritningen skulle bli exakt som i verkligheten. Man hade kanske kunnat se om man kunde ta en bild igenom spektroskopet så att man har bilden på sin mobil, på så sätt kan man kolla på spektrumet och rita av det samtidigt utan problem. 

Användningsområde:

Se slutsats

torsdag 29 januari 2015

Escribe sobre tu mañana

El martes por la mañana, primero, me levanto a las siete y directamente me pongo la ropa. Después desayuno. Suelo comer unos bocadillos o cereales y a veces bebo zumo de naranja. Después de el desayuno veo la tele o visito la red. Me gusta tener tiempo por la mañana, no me gusta tener prisa. Luego, voy al baño. Allí me cepillo los dientes y me arreglo. Antes voy al colegio hago mi bolso. Suelo caminar al colegio. El martes el colegio empieza a las ocho y media.