tisdag 29 april 2014

Prao-reflektion

Var praoade jag?
Med vem jobbade jag med?
Hur var stämningen/miljön?
Hur var lönerna?
Vilka arbetsuppgifter fick jag?
Vilka problem uppstod?
Kan jag/kan jag inte tänka mig att jobba där? Varför?
Jämförelse skolan/praktikplatsen

Jag praoade på en el och bygg firma. Jag var där tillsammans med min handledare som ledde firman och ibland var jag med hans ända fasta anställda. Arbetskamraten var den som jobbade och hyrde in andra arbetare medans min handledare skaffade jobb, tog hand om firman och försatte de andra med material till jobben.

Jag blev mest en hjälpreda på arbetsplatserna eftersom jag inte får jobba med maskinerna de använde eller med el. Jag fick slänga material, bära och hämta saker och vara den som springer omkring och tycker på knappar när min handledare kopplar el. Jag oljade en planka och fick också sortera kvitton.

Stämningen på arbetsplatsen var koncentrerad men avslappnad och glad. Min handledare sa att han och hans anställda inte jobbade bra tillsammans så därför lät han hans anställda göra jobben och ha ansvar för arbetarna de hyr in eftersom han gör ett så bra jobb. Under tiden gjorde handledaren lite andra saker, som att koppla el, handla material och träffa kunder. Jag tyckte att det var ganska skönt det sättet de jobbade på. Arbetet fick ta den tid det tog och allting var inte förutbestämt som i skolan där vi har ett schema där det står hur länge vi arbetar och med vad.

Min handledare hade ingen fast lön, den ända som hade fast lön var hans fasta anställda och de arbetare som de hyrde in. Han sa att hans ända anställa tjänade ungefär lika mycket pengar som en restaurangchef på Max.

Det uppstod inte så mycket problem under tiden jag praoade. Det som hände kunde vara att de fick slut på färg när de målade så jag och min handledare fick åka och köpa ny.

Jag skulle nog inte kunna tänka mig att jobba där även om jag har utbildning för det, det är inte något jag vill jobba med även om det var kul att vara där.

Min praoplats var väldigt annorlunda jämfört med skolan. Som jag sa så har man inte ett bestämt schema. Jag och min handledare pratade mycket om att välja rätt sorts jobb och vilka jobb som de flesta vilja jobba med och det var jobb där man hade frihet och fick välja själv hur man skulle lösa problem. Så var det på min praoplats, de får ett jobb som ska göras och de väljer själv hur de vill göra det. Så kan det också vara i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar