tisdag 29 januari 2013
Five questions, The First Day at School
What is Jim housekeeper’s name?
What did you feel when you read the text?
What did you like about the text?
What did you dislike about the text?
Could the author have chosen another ending?
English wordfinder
Boiled - kokt
Silly - tokig
Bullies - mobbare
Ill - sjuk
Piercings - piercing
Earrings - örhängen
Decisions - beslut
Head teacher - rektor
Stud - nit
Plaster - häftplåster
Visible - synlig
Confident - självsäker
Dyed - färgad
Plain - bara, utan komplikationer
Certainly - självklart
School campus - skolgård
Denim - jeans
Earlobes - örsnibar
Pupil - elev
Individual - individ, individuell
tisdag 22 januari 2013
Vad är problemet?
Svenhammed är inte så populär i skolan för han bor i ett område på en sida av en väg och den sidan är ganska fattig och inte så populär jämfört med de som bor på andra sidan.
I hans klass börjar en ny tjej som är populär och Svenhammed vill imponera på henne för han tycker om henne.
Svenhammed ber om jobb av kusin B som är ledare i en ”liga” som smugglar alkohol och droger. Svenhammed och hans kompis Chino får i uppdrag att stjäla datorer från skolan men han stjäl inte tillräckligt många för det kom några lärare som nästan upptäckte dem.
Kusin B blev inte glad men Svenhammed och Chino fick i alla fall lite alkohol som de kunde sälja. De började tjäna pengar och blev mer populära i skolan fast den nya tjejen gav fortfarande inte Svenhammed någon uppmärksamhet.
Svenhammed vet inte vad han ska göra.
måndag 21 januari 2013
fredag 18 januari 2013
Summary, The Empty School
The story is about the main person (which name I don’t know since they won’t say it), Meg and her brother Martin. They sit on top of a wall in the school, waiting for the bell to ring. Martin notices that the bell never rings and they go in to the buildings to investigate what’s going on. The three friends can’t find anyone in the classrooms so they take a look in the staff room. Neither did they find anyone there so they go to the principal's room and there is no one there. Everything is normal expect the fact that there is no one in school.
onsdag 9 januari 2013
v. 2 9/1 - 2013 laboration pH
Syfte: Lära sig att mäta pH-värde och veta vad som händer med pH värdet i munnen när man äter och dricker.
Uppgift: Mät pH-värdet i munnen före förtäring, efter förtäring och efter att ha använt tandkräm.
Hypotes: I början är munnen nästan neutral. Efter att man har ätit eller druckit något blir det surare och efter att man har tagit tandkräm är det basiskt i munnen.
Material: pH-papper, godis, tandkräm.
Utförande: 1. Mät pH i munnen. 2. Ät/drick. 3. Mät igen. 4. Skölj munnen med tandkräm. 5. Mät igen.
Resultat: 1. pH värde: 9 basiskt 2. pH värde: 9 basiskt 3. pH-värde: 9 basiskt
Slutsats: Min hypotes stämde nästan. Min salivproduktion var bra och godisbiten kunde inte göra min mun surare.
Felkällor: Godisbiten var inte tillräckligt stor för att göra munnen surare. pH-remsorna är inte så pålitliga jämfört med en digital indikator.
Förbättring: Man kunde ha använt en digital indikator för att få ett precisare pH-värde.
Fakta: Tandkräm används för att få bort syra i munnen (som kommer från det man äter) som fräter på tänderna. Tandkrämen hjälper för att den är basisk.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)